sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Halloween lepakko DIY


Lapset kinuivat Halloween koristeita kaupasta, mutta eipä ne miellyttäneet allekirjoittaneen silmää. Tiimarin katosta riippuvista valmiskoristeista sain kuitenkin inspiraation näihin virkattuihin lepakoihin. Lepakko on nopea tehdä ja yhtä lepakkoa varten tarvitset:

- styroxpallo
- mustaa askartelumaalia (valkoinen styroxpallo pitää maalata tai valkoinen pilkistää virkatun pinnan välistä.
- trikookudetta ja virkkuukoukun
- mustaa huopaa siipiin
- silmät: joko valkoista ja mustaa huopaa tai valmiit muovisilmät
- neulaa ja lankaa silmien ja siipien kiinnittämiseen

Homma toimii näin: 

1. Aloitetaan maalaamalla styroxpallo ja annetaan sen kuivua. 2. Virkataan pallolle päällinen. Itse tein niin, että virkkasin (kaikki kiinteitä silmukoita) lenkkiin kuusi kiinteää silmukkaa ja sauraavaan kahteen kerrokseen kaksi silmukkaa/silmukka. Sitten pallon koon mukaan tästä edelleen maltillisemmin lisäillen (esim. joka kolmas ja joka kuudes jne.) kunnes pallon pohja on valmis. Kun pohja on valmis lopeta silmukoiden lisääminen ja virkkaa silmukka/silmukka. Ja sitten kun silmukoita on pallon yläreunaan asti kavennetaan pallo umpeen (muista pujottaa pallo virkkauksen sisään). Päättele pallo ja jätä pitkä pätkä trikookudetta samalla ripustamista varten. 3. Leikataan silmät ja siivet paksummasta huovasta. 4. Ommella silmät ja siivet palloon kiinni (voi liimatakin varmaan, mutta jos haluaa hyödyntää pallon myöhemmin, esim. sellaisenaan koristeena ei kannata liimata, ompeleet saa purettua nätisti.)

Koko työ pitää suhteuttaa styroxpallon kokoon.

Happy Halloween, vielä ehtii nämä toteuttaa!


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Luen, kuuntelen ja kiitän kommentistasi.